SINC Antwerpen

Mediatoekomst in zicht!

Lina Bouhamed
18 maart 2021

Tijdens Future Entrepreneurship, het driedaags virtueel tech- en innovatiefestival keken CEO’s uit de mediawereld in hun glazen mediabol. Wat ze daarin zagen lees je hieronder. Ben jij stiekem helemaal geen lezer? Wij judgen niet, je kan het ook gewoon hier herbekijken. Toch een fan van letters? Dan lees je hier gezellig verder wat die mediamannen te vertellen hadden:

De digitale wereld smolt de afgelopen jaren samen met de fysieke wereld. Het beste van die twee werd een gemixte realiteit die de toekomst van media en content eens zo interactief zal maken. Het bekende wereld weide web (en prachtige pagina’s zoals Wikipedia en Google Scholar) deed ons ongelimiteerde informatie cadeau. Digitale media zullen er dan weer voor zorgen dat media entertainment niet langer op je computerscherm blijf vastzitten, maar het voortaan overal met je mee naartoe gaat (já, naar overal en dat is niet eens overdreven). Het is dus van ongezien levensbelangrijk, super cruciaal, megabelang dat je daar als ondernemer in meegaat.  “Da zal wel zijn! Hoe dan zelfs?” horen we je al denken. CEO’s Peter Vindevogel (Streamz), Jeroen Bronselaer (SBS) en Philippe De Schutter (The Park Playground) weten daar het antwoord op.

Let them slide in your DM’s!

First things first, hoe blijf je in godsnaam geconnecteerd met je consument in deze supersnelle technologietijden waarin alles maar blijft veranderen? Volgens Jeroen Bronselaer is het voor broadcast-televisie een geweldige kans. Digitale platformen ontwikkelen voor je consument en daar je data gaan verzamelen, dat is honing in de mediamond. Want met die data leer je jouw consument eens zo goed kennen, maar als je zo dicht bij je consument staat heb je natuurlijk ook de vloek mee dat je daarmee altijd paraat moet staan. Een tip van Jeroen: zorg dat je social media DM’s altijd slide paraat staan! Volgens Philippe is datawinning daarvoor nog steeds een heel goede deal, want via die weg bereikt hij zijn VR-fans om hun mening te vragen. Daarmee heb je dan al meteen een tweede tip in dezelfde alinea (wow dat gaat hier snel): vraag je consumenten om hun ongezouten mening, alleen zo maak je van jouw bedrijf een échte meerwaarde.

Lokaal = supergoei idee

Peter, de Streamz CEO kiest er dan weer voor om zich niet volledig te storten in de grootse internationale mediawereld, maar zorgt het liefst voor balans. ‘Shop local’ is niet voor niets een zinnetje dat leuk klinkt, het is soms gewoon best een goed idee om dichtbij te blijven. Een brok aan informatie van wat je lokale consumenten willen met een snufje internationaal succes, dat is volgens hem de ideale combo!

Samen spelen, samen delen

‘You can’t change the world on your own anymore’, met die slogan pleit Jeroen voor meer samenwerking in de media- en entertainmentindustrie. De challenges in de media-industrie worden steeds groter en daarmee ook de competitie.  Zelfs de grootste bedrijven kunnen daardoor niet meer alleen heersen en zullen meer dan ooit hun complementair knuffelcontact nodig hebben. De boodschap hiervan? Aarzel niet om partners aan te spreken, want het klinkt belachelijk cliché, maar samen sta je effectief sterker, zeker in een snel veranderende industrie als deze.

Wat hebben we geleerd?

In andere woorden, zorg dat je DM’s open staan, zoek het allemaal niet te ver en zoek je een samenwerking waarvan je beiden kan profiteren! Wil je meer weten over hoe het er aan toeging aan de mediatafel? Dan kan je dat allemaal nog eens hier herbekijken!

SINC maakt deel uit van het TAKEOFFANTWERP ecosysteem. Dit is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen (UAntwerpen, AP Hogeschool, Hogere Zeevaartschool Antwerpen en KdG Hogeschool) samen met de stad Antwerpen, VOKA en BAAS. Dit iniatitief wordt ondersteund door VLAIO.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

MEER ZOALS DIT

26 april 2021

Behind the Hackathon

Meer dan dertig studenten gingen de uitdaging aan om de zotste vierentwintig uur van hun leven te starten. Hoe ze die overleefden, lees je hier!

25 april 2021

How to pitch perfectly

Een idee heb je, maar het verkopen dat is nog een ander verhaal. Lees hier hoe je in 1, 2, 3 jouw verhaal aan de man brengt.

24 april 2021

Hackathon breinkrakers!

Tijdens de Innovation Days kregen deelnemers 24 uur de tijd om een business case op te lossen. Benieuwd met welke breinkrakers de deelnemers aan de slag gingen? Dat lees je hier.