SINC Antwerpen

Behind the Hackathon

SINC
26 april 2021

Meer dan dertig studenten gingen afgelopen week de uitdaging aan om de zotste vierentwintig uur van hun leven te starten. Oké, ‘de zotste’ dat is misschien een béétje overdreven, maar de moeite was het zeker. Wat ze tijdens die twee dagen deden? Een real life business case oplossen met als enige wapen hun eigen brein. Hoe ze dat deden en wat er allemaal in die vierentwintig uur aan te pas kwam, dat móet je hier gelezen hebben:

Stipt om negen uur ‘s morgens zat iedereen braaf achter zijn computer klaar om de Industry X wereld te veroveren, want daar zouden alle hackathoncases rond draaien. De tweedaagse ging donderdagochtend van start met een eerste kennismaking met de cases. De deelnemers gingen de confrontatie aan met hun probleemstelling en de eerste zweetdruppels op hun voorhoofden deden hun intrede. Daarna kreeg elke groep de tijd om elkaar in sneltempo te leren kennen, want met slechts 24 uur tijd viel er geen seconde te verliezen! Een eerste brainstorm stond al te springen op de planning!

Design watte?

Geniale ideeën maken zichzelf niet, daarvoor nam Accenture de deelnemers eerst mee in een sessie design thinking. Daarin leerden de studenten de beste en meest efficiënte manieren om van een vaag concept een idee met échte inhoud te ontwikkelen. Wat ze daaruit leerden? Start altijd vanuit een human centered perspectief, stel je empathisch op en leef je in in de wereld van je eindklant. Bekijk wie de main stakeholder is waarvoor je de oplossing bedenkt en wat de interconnectie is tussen de verschillende marktspelers, daar maak je het verschil!

Ready? Set? Ge moest al begonnen zijn!

Met de inzichtingen van de eerste workshop in het achterhoofd, konden de deelnemers eigenlijk écht aan de slag. In sneltempo probeerden ze drie oplossingen te bedenken voor hun caseprobleem. Flying coaches vlogen ondertussen van de ene naar de andere breakoutroom om de eerste ideeën te accelereren en om de jonge geniale grasprietjes water te geven. Hongerige magen werden ondertussen even gestild en na een portie krachtvoer kwam de eerste deadline al piepen: drie slides met drie ideeën, daar zat de jury op te wachten.

Er was zelfs geen tijd om te ademen, want meteen daarna was het tijd om nog een sprintje te trekken! Elke groep moest beslissen met welk van de drie conceptideeën ze verder gingen. Ze kregen de opdracht om hun idee zo ver mogelijk te verfijnen en konden nog steeds op hun geliefde flying coaches rekenen. SINC sloot de avond nog af met een sessie business model canvas, wat de teams hielp om hun conceptidee verder uit te werken.

How to pitch perfectly

Na een eerste dag rennen, lopen, springen, vallen, opstaan en weer doorgaan, was het vrijdagochtend tijd om de kneepjes van het pitchvak te leren. De studenten kregen tijdens een pitchworkshop alle tips en tricks mee om met hun pitch élk jurylid rond hun vinger te draaien. Benieuwd hoe jij dat ook kan doen? Dat lees je hier!

De groepen kregen nog een hele dag de tijd om van hun oplossing een succesverhaal te maken. ‘s Middags brak het moment dan eindelijk aan om alle geniale ideeën te pitchen en de jury omver te blazen. Winnaars én verliezers gingen naar huis met de zotste prijzen, Accenture en Experis vertrokken met een lading ongezien innovatieve inzichten. Hackathonners, you did amazing sweeties!

SINC maakt deel uit van het TAKEOFFANTWERP ecosysteem. Dit is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen (UAntwerpen, AP Hogeschool, Hogere Zeevaartschool Antwerpen en KdG Hogeschool) samen met de stad Antwerpen, VOKA en BAAS. Dit iniatitief wordt ondersteund door VLAIO.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

MEER ZOALS DIT

18 november 2021

KBC… een warm hart voor starters

Ontdek onze nieuwe partner KBC!

26 april 2021

Behind the Hackathon

Meer dan dertig studenten gingen de uitdaging aan om de zotste vierentwintig uur van hun leven te starten. Hoe ze die overleefden, lees je hier!

25 april 2021

How to pitch perfectly

Een idee heb je, maar het verkopen dat is nog een ander verhaal. Lees hier hoe je in 1, 2, 3 jouw verhaal aan de man brengt.